reklama

Môj týždeň s Paleom

Asi najlepší spôsob, ako získať na diétu určitý (hodnotný) názor, je vyskúšať si ju na vlastnom tele. "Paleo diéta", či skôr životný štýl snažiaci sa o zdravie jednotlivca, bol pre mňa otvorenou otázkou. Dokážem to vôbec prežiť? Ako sa budem cítiť? Budem vôbec vnímať, že "diétujem"? A je vôbec pre mňa reálne držať túto "diétu" celý život, ako to odporúčajú všetci obhajcovia Palea? Aby som to zistil, skúsil som týždeň žiť podľa jeho pravidiel. Chcete vedieť, ako to dopadlo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)
Obrázok blogu

Skôr, než sa dostanem k tomu, ako to dopadlo, menší "odskok". Možno niektorí z vás ani netušia, o čom vlastne Paleo diéta je. Samé banány? Či orechy? Alebo rátanie kalórií? Tá Paleo časť môže byť mnohým z vás povedomá - paleolit si už nikto osobne nepamätá, no asi každý má približnú predstavu o jedle z tej doby. Hlavný argument tejto diéty je prostý: ľudský žalúdok sa vyvíjal veľké množstvo času na jedenie ovocia, zeleniny, mäsa, rôznych orechov, skrátka toho, čo bežný človek dokázal nájsť / uloviť. Oproti tomu máme relatívne krátky čas na vývoj žalúdka, aby dokázal stráviť obilniny. Dôsledok? Žalúdok spracúva obilniny omnoho ťažšie. Paleo diéta sa ale nešpecifikuje len na vylúčenie všetkého z múky. Ak by sme ju skutočne mali obmedziť na jednu vetu, bola by to otázka, podľa ktorej rozoznávame, či je niečo pre paleo vhodné, alebo nie. Tá otázka znie: jedol to (alebo jedol by to) človek jaskynný? Spracovanie jedla nie je problém, ale to, z čoho jedlo pozostáva, môže byť (takže varenie, pečenie, či smaženie na JEMNEJ vrstve oleja nie je problém, ale napríklad spracované potraviny s veľkým množstvom Ečok problém sú).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri tomto vysvetlení dosť ľudí asi napadne, že toto nie je vhodný argument pre "diétu", keďže nehovorí nič o kalóriách. To je práve to, prečo "Paleo diéta" nie je vlastne diéta - pretože jej primárnym zámerom je zdravé jedenie, nie chudnutie. To, že sa pri Paleu chudne, je prirodzený dôsledok, pretože veci z obilnín sú dosť kalorické a rovnako tak aj nemalé množstvo spracovaných produktov. Pochopiteľne, v prípade, že je Paleo zamerané vyslovene smerom na chudnutie, sú určité ďalšie odporúčania (obmedziť ovocie a orechy, atď.).

Poďme ale už naspäť k tomu, ako som to vlastne týždeň prežil:

Pondelok:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Jedlo 1: praženica z 5 vajec

  • Jedlo 2: 400-600 g (za surova) pareného kuracieho mäsa + 100-200 g tesco šalátu

  • Jedlo 3: 2 uhorky

  • Jedlo 4: konzerva tuniaka a asi 100 g mandlí

Popis: som unavený. Myslím, že tento deň som zvládol v pohode, ani žiadne emocionálne excesy neboli kvôli absencii rýchlych sacharidov.... teda až na večernú posilku, kedy som cvičil chrbát, obrátil sa na bicepsy, aby som zistil, že neviem zdvihnúť ani ň. Potrebujem sladké, ale zatiaľ kvôli nemu nejdem zabíjať. Pri troche šťastia mi tento postoj vydrží až do piatku a cez víkend sa zamknem. Hrozná predstava, že najviac sacharidov som mal z tých pár bobuliek hrozna v práci, či z nízkokalorického pitia v posilke. Ale hlavne som už mal spať... a ďaleko viac piť doobeda.

Utorok:

  • Jedlo 1: praženica z 5 vajec + 1 uhorka

  • Jedlo 2: 400-600 g (za surova) pareného kuracieho mäsa + 100-200 g tesco šalátu

  • Jedlo 3: 2 uhorky

  • Jedlo 4: konzerva tuniaka a asi 100 g mandlí

Popis: pri troche šťastia sa dnes vyspím. Práca išla od ruky, v posilke to tiež šlo, odcvičené ramená i tricepsy a necítil som sa ako vyžuvaná žuvačka, takže zrejme to nie je až také zlé. Sparing chcel ísť na palacinky, ale musel som odmietnuť - múka, mlieko (lebo palacinky bez šľahačky nie sú dostatočné palacinky), priveľa cukru... asi sa mi o nich bude snívať. Ale celkovo zvládam absenciu "umelého sladkého" celkom dobre, až sa sám sebe divím. Ale tak nemám čo hovoriť, je to druhý deň. Uvidíme, či v siedmy budem chcieť za keks predávať prvorodené dieťa, ktoré nemám. :) Zvýšenie príjmu tekutín doobeda neúspešné. Ale šikla by sa mi paleo kuchárka... alebo vyhodiť tie tesco šaláty, lebo tie mi bol čert dlžen. Možno keby boli utopené v majonéze, ale takto sú nejediteľné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Streda:

  • Jedlo 1: praženica z 5 vajec + 1 uhorka

  • Jedlo 2: 400-600 g (za surova) pareného kuracieho mäsa + 100-200 g tesco šalátu

  • Jedlo 3: uhorka + praženica z 10 vajec + 300 g cibuliek

  • Jedlo 4: konzerva sardiniek a asi 100 g mandlí

Popis: ako vidno z tretieho jedla, večer ma chytila žravá. A ako bolo vidieť z večerného cvičenia pŕs a slabo bicepsov, tak začínam byť v akútnom nedostatku rýchlych cukrov. Mentálne to necítim, ale výkon bol mizerný. Na druhej strane musím priznať, že sa cítim tak nejak "ľahší" - nie síce váhovo, ale asi sa mi prerába trávenie. Dúfam.

Štvrtok:

  • Jedlo 1: konzerva tuniaka + 1 uhorka

  • Jedlo 2: 2 banány + jablko

  • Jedlo 3: 400-600 g (za surova) pareného kuracieho mäsa + 100-200 g tesco šalátu

  • Jedlo 4: asi 100 g mandlí

Popis: dnes som si do roboty zabudol vziať obed, tak som musel vystačiť s ovocím, čo tam bolo. Lepšie, než nič, ale zrejme to nestačilo. Potom rýchlo najesť a do posilky, aby som zistil, že chrbát, ani tricepsy mi nejdú. Predpokladám, že za to ale môže nielen hodnota cukru, ale aj to, že som jedol príliš skoro predtým obed + to, že na mňa niečo lezie. Super, choroba cez víkend počas "zdravého životného štýlu". :D

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Piatok:

  • Jedlo 1: 15 vajec + 2 cibule + 2 uhorky - prvá polovica

  • Jedlo 2: 15 vajec + 2 cibule + 2 uhorky - druhá polovica

  • Jedlo 3: konzerva sardiniek

Popis: unavený.... zničený.... išiel večer tancovať..... aby sa vrátil..... o pol piatej..... a zjedol konzervu sardiniek, keďže celý deň mu stačila praženica...... už by sa mi tie sacharidy fakt hodili..... alebo veľké množstvo kofoly.

Sobota:

  • Jedlo 1: konzerva tuniaka + uhorka

  • Jedlo 2: asi kilo ovocia (jahody, mandarinky, kiwi, ananás a černice)

  • Jedlo 3: 2 konzervy sardiniek + 250 g cherry paradajok

  • Jedlo 4: 2 konzervy tuniaka + 250 g cherry paradajok

Popis: KONEČNE! Dať si konečne veľké množstvo ovocia a zakúsiť sladkú chuť. Akoby som znova ožil. Síce ma to nenabudilo k žiadnej činnosti a jediné "konštruktívne", čo som spravil, bolo opaľovanie, ale cítim sa lepšie, keď som zacítil zasa to dobré sladké pod ústami. I tak mi ale chýbajú mliečne veci.

Nedeľa:

  • Jedlo 1: asi 1,2 kila ovocia (jahody, mandarinky, ananás, lychee)

  • Jedlo 2: 425 g konzerva + 450 g karfiolu

  • Jedlo 3: 100 g mandlí

  • Jedlo 4: 340 g kukurice

Popis: záverečný deň Palea. Prežil som to. Konečne. Síce som zjedol veľké množstvo ovocia a necvičil, ale all in all som tento deň prežil v pohode. Ak by to ale mal byť ďalší týždeň, to by som si nevedel predstaviť. Aspoň nebol žiaden tesco šalát - karfiol a kukurica v pozícii "vhodná zelenina" mi bohate stačili a chuťovo boli ďaleko lepšie.

Záver - dojmy, zhodnotenia, atď:

Ja viem, je to len týždeň, počas neho nie sú veľké šance na drastické zmeny, čo som ani zas až tak neočakával. Aké teda tie výsledky nakoniec boli?

  • Z hľadiska váhy a percenta tuku skoro zanedbateľné zníženie. Avšak vydržať mesiac... nie je to teda "najrýchlejšia" diéta, na druhej strane najrýchlejšie diéty sú aj tie najmenej stabilné.

  • Z hľadiska zdravia mohlo ísť kľudne o placebo efekt, ale cítil som sa tak nejak lepšie a ľahšie.

  • Z hľadiska fyzického výkonu: totálna hrôza. Takto slabý som nebol už pekne dlho. Je síce pravda, že víkendové ovocie trochu zlepšilo energiu, ale proti "bežnému sladkému" to nemá šancu.

  • Z hľadiska udržateľnosti krátkodobej, či dlhodobej: pre mňa úplne nereálne. Prežiť tento týždeň bola zaujímavá skúsenosť, ale vždy ma udržovalo to, že je to LEN týždeň. Pretiahnuť to na 2 týždne a v stredu druhého by som neodolal a kúpil si pol kilovú nutelu, alebo 20 šišiek, alebo niečo podobné. Neboli to ale len sladkosti, čo mi chýbali. Nemal som totiž problém nejesť múčne veci a síce nerád, ale vedel som sa dočasne vzdať i sladkého, ale úplne odstrihnúť mliečne produkty ako zdroj bielkovín mi prišlo dosť nezmyselné, nehovoriac o tom, že bolo ťažké udržať aspoň nejaké minimálne čísla zjedených bielkovín denne. Raňajšie vločky s mliekom, večerný syr, či tvaroh, to je u mňa dosť zaužívané a akosi si neviem zvyknúť na myšlienku, že by mi mali škodiť.

Tomáš Backstuber

Tomáš Backstuber

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mea culpa za to, že ste sa sem dostali, no keď už ste prišli, mohli by ste si prečítať niečo z pera talentovaného (a skromného) obdivovateľa života a dobrej nálady (a morbídnych vtipov, ale tie sem písať nebudem). Zoznam autorových rubrík:  FilmyHrySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu