reklama

Reinkarnácia, vegetariánstvo a problémy fanatizmu

Alebo akýsi ľahký výcuc mozgu z facebookovej skúsenosti o tom, že ďaleko podstatnejšie, než príslušnosť ku konkrétnemu náboženstvu, či presvedčeniu, je, ako pristupujete k ľuďom iným, než vy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Ale poďme na začiatok. Facebook som si zakladal neskôr, ako iné deti. Svojho času som bol hrdý na to, že som sa rozhodol FB mánii čeliť, no neskôr som si povedal, že budem aspoň informovaný o nových veciach a znova sa skontaktujem s niektorými ľuďmi. Rozhodnutie neľutujem, no o tom som hovoriť nechcel. Pri vytvorení som chcel, aby mi na nástenku chodilo niečo, čo by ma duchovne obohacovalo, aby som tam mal aspoň raz za čas posty, ktoré ma budú nútiť k zamysleniu sa nad niečím iným, než nad novým zadkom Kim Kardashian. Bol som však znechutený štandardne kresťanskými stránkami, ktoré akoby duchovnosť stratili, a tak nejak som sa dostal k FB stránke Reinkarnácia. Príspevky ma oslovovali, tak dostala môj like a stala sa súčasťou mojej nástenky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aby ste chápali, ľudia s vierou na naše zemepisné šírky neštandardou (hinduisti, taoisti, budhisti, ....) sa mi vždy javili ako tí vnútorne pokojnejší, múdrejší, tolerantnejší... lepší. Racionálna časť môjho ja túto generalizáciu vždy odmietala, no emocionálna časť si akosi neustále toto dávala pred oči. Rovnako tak vegetariáni / vegáni sa mi vždy zdali ako tí nenásilnejší, milší, vyrovnanejší... lepší. Aj napriek tomu, že nemám "zemepisne neštandardnú" vieru (som kresťan), aj napriek tomu, že nemám "špeciálnu diétu" (som masožravec), svojim spôsobom som na týchto ľudí pozeral s rešpektom. Asi som potreboval príučku....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred pár dňami spomínaná FB stránka reinkarnácie postla obrázok, kde dievča hladká psa a zabíja prasa. To by nebolo také strašné a nebol by to prvý provokatívny príspevok zo strany admina (už predtým som čítal niekoľko príspevkov dosť negatívne sa vyjadrujúcich voči iným náboženstvám a podobne), no zaujala ma diskusia pod ním a reakcie admina na ňu. Príspevky od admina v štýle (dám rovno citácie) "nech si kazdy robi co chce, raz niekto dojde a odreze ti hlavu, potom nenariekaj", " ja ich posielam do p... s kludom, uz som zvyknuty", "Maju (názor), ale nech si ho aj prezentuju tam, kde o neho niekto stoji. Toto moja stranka, ja rozhodujem, ake nazory tu budu zverejnene. Tot vsjo". K tomu som sa rozhodol pátrať aj po iných diskusiách a našiel som ešte onakvejšie logické zvraty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aby sme sa chápali: nie som vegetarián, neverím ani v reinkarnáciu. Niekto by mohol povedať, že preto, že mi to vyhovuje, ja by som mohol povedať, že skrátka preto, lebo neverím a považujem to za logicky najprijateľnejšie. Pre mňa. Avšak nemám nič proti ľuďom, ktorí takýmto spôsobom žijú. Každý človek má právo a povinnosť hľadať si svoju cestu. Nie cestu svojej matky, nie cestu svojho otca, nie cestu svojej zemepisnej šírky, nie cestu kohokoľvek iného, ale svoju. A to sa týka i viery a filozofického problému jedenia mäsa iných živočíchov. Veríš v to, že existuje reinkarnácia? Super, ostaň v tejto viere - pokiaľ je to to, čo ťa posúva dopredu na tvojej ceste, bolo by nesprávne presvedčovať ťa, aby si išiel / išla inou. Neješ mäso? Skvelé, nejedz ho aj ďalej - určite lepšie, ako keby si mal / mala mať výčitky za kuracie prsia na grile. Skrátka a jednoducho: ty si autor svojej cesty a ty si ten, kto je za ňu zodpovedný a kto musí určovať svoj smer. Áno, môžme sa baviť o tom, ako vnímame to, či ono, o podrobnostiach, v ktorých sa rozchádzame, ale toto celé by malo byť vedené v duchu vzájomného rešpektu, inak to nie je diskusia, ale len prekrikovanie sa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo mi na príklade vyššie vadí? Dotyčný si cez ideu správy šokom a svoju vieru ospravedlňuje svoje jednanie a nadradenosť. Niekto si vraví, že tak skrátka treba, že konečne to niekto povedal "tak, ako to je". Podobné pochvalné správy sa raz za čas vyskytovali pár rokov dozadu pri billboardoch zobrazujúcich embryo pri interupcii. Aj vtedy to len niekto "povedal tak, ako to je". Namiesto toho, aby to niekto skrátka a jednoducho nazval násilná evanjelizácia. A na jej adresu možno povedať len jediné, možno už tento viac menej známy citát od neznámeho autora poznáte (platné pre náboženstvo ale aj akúkoľvek inú "všeobecne pravdivú" myšlienku) - Náboženstvo je ako penis. Je fajn jeden mať a je fajn byť naň hrdý, ale nesnažte sa ho vytasiť na verejnosti a točiť s ním.... a určite sa ho nesnažte strčiť môjmu dieťaťu do hrdla. (nie, stále nemám deti)

Záverom by sa asi znova ozvala moja racionálna stránka s jednoduchou pravdou: sú dobrí kresťania, sú zlí kresťania, sú dobrí budhisti, sú zlí budhisti, sú dobrí ateisti, sú zlí ateisti, sú dobrí vegetariáni, sú zlí vegetariáni, sú dobrí masožravci, sú zlí masožravci.... (doplňte si, čo ďalšie sa vám hodí).... Deal with it!

Tomáš Backstuber

Tomáš Backstuber

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mea culpa za to, že ste sa sem dostali, no keď už ste prišli, mohli by ste si prečítať niečo z pera talentovaného (a skromného) obdivovateľa života a dobrej nálady (a morbídnych vtipov, ale tie sem písať nebudem). Zoznam autorových rubrík:  FilmyHrySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu